سلامت جنسی و نکات مربوط به آن

سلامت جنسی شاید تنها یک عبارت باشد، اما زمانی که به آن توجه بیشتری می‌کنید، متوجه خواهید شد که این عبارت آغاز کننده یک ارتباط سالم جنسی بوده و می‌تواند تاثیرات بسیاری بر زندگی افراد بگذارد. شاید در ابتدا وقتی این عبارت را می‌شنوید یا می‌بینید، معنای آن را تنها در رابطه جنسی و فیزیکی خلاصه کنید، اما بد نیست بدانید که رعایت نکات مربوط به بهداشت جنسی تنها در برقراری رابطه سالم خلاصه نمی‌شود. بر اساس تعریف‌های متفاوتی که از این عبارت وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که عوامل مختلف روانی و فیزیکی رابطه مستقیمی با سلامت زناشویی دارند.

مفهوم سلامت جنسی

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی شامل بهداشت جنسی شامل سلامت روح، جسم و سلامت اجتماعی در رابطه جنسی بوده که بر این روابط تاثیر بسزایی دارد. برای داشتن یک رابطه جنسی موفق باید رویکرد احترام‌آمیز به تمایلات جنسی وجود داشته باشد تا تجربه جنسی لذت‌بخش و خوشایند ایجاد شود. برای داشتن سلامت زناشویی عوامل مختلفی دخیل هستند که عبارت‌اند از:

  • دسترسی به اطلاعات جامع و مفید در مورد جنسیت و تمایلات جنسی
  • آگاهی از خطرات جبران‌نشدنی روابط جنسی محافظت نشده
  • توانایی دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی
  • زندگی در محیطی سالم که سلامت جنسی را ارتقا می‌بخشد

بنابراین با توجه به این تعریف می‌توان نتیجه گرفت که سلامت جنسی در یادگیری روش‌های پیشگیری از بارداری و یا شناخت بیماری‌های جنسی خلاصه نمی‌شود. به عبارت دیگر در کنار توجه به این مسائل موارد قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.

عشق در زندگی زناشویی

فاکتورهای مهم سلامت جنسی

تا به اینجا متوجه شدیم که سلامت جنسی تنها مسائل مربوط به بارداری یا بیماری‌های جنسی و یا خرید محصولات بهداشتی جنسی نیست. برای اینکه بتوانیم از سلامت جنسی برخوردار باشیم، نیاز است که به‌خوبی بدن خود را بشناسیم.

این شناخت می‌تواند شامل شناخت بدن برای تجربه لذت‌بخش از رابطه جنسی، شناخت دستگاه تناسلی و عملکرد آن، شناخت روحیه جنسی و… باشد. بد نیست بدانید که به دلیل اهمیت این موضوع از سال 2010 روز 4 سپتامبر به عنوان روز جهانی سلامت جنسی نامیده شد. این موضوع نشان می‌دهد که موضوع سلامت جنسی برای داشتن روابط سالم بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت رعایت بهداشت جنسی

اطلاع از امراض جنسی و آگاهی از چگونگی بروز آن می‌تواند سلامت جنسی زوجین را تضمین کند. افرادی که به فکر ایجاد رابطه سالم هستند، می‌دانند که برای داشتن تجربه لذت‌بخش از روابط جنسی لازم است که به‌طور مرتب با مشاوره و پزشک در ارتباط باشند و در صورت بروز مشکل حتما از مشاور کمک بگیرند.

اطلاع از بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، می‌تواند از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کند و میزان سلامت جنسی در جامعه را افزایش دهد. برای مثال افرادی که دچار ایدز هستند، اگر آگاهی کامل از این بیماری و راه انتقال آن داشته باشند به خوبی می‌توانند زنجیره انتقال را قطع کنند و مانع از سرایت این بیماری شوند.

علاوه بر این، رعایت بهداشت جنسی می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های جنسی شود. برخی از بیماری‌های جنسی در صورت عدم آگاهی درباره چگونگی انتقال و همچنین سهل‌انگاری در درمان می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری را ایجاد کند. از این بین ابتلا به زگیل تناسلی نمونه بارز عدم توجه به بهداشت جنسی است.

استفاده از کاندوم برای رعایت بهداشت جنسی

سلامت جنسی چطور به خطر میفتد؟

همان طور که اشاره کردیم، مفهوم سلامت جنسی می‌تواند شامل تمایلات جنسی، هویت جنسی و روابط جنسی شود، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت به طور کلی عوامل زیر می‌تواند سلامت جنسی را به خطر اندازند:

  • عفونت‌های دستگاه تناسلی و عفونت‌های مقاربتی
  • بارداری ناخواسته و سقط جنین
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • روابط جنسی خشونت‌آمیز
  • انجام جراحی‌های نامناسب روی دستگاه تناسلی

یادداشت پایانی

می‌توان ادعا کرد که بالا رفتن کیفیت زندگی هر فرد رابطه مستقیمی با میزان سلامت جنسی او دارد. بنابراین موارد بسیاری باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا این مفهوم در زندگی افراد کامل شود. از آنجایی که سلامتی موضوعی مهم است که تاثیر مستقیمی روی روند زنرگی فرد دارد، بهتر است به این مسئله دقت کافی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا